“Ik wil een zo creatief mogelijk leven leven, waarin ik mag zien, ontdekken en leren. Om vervolgens die verhalen te delen met anderen en hen zo ook weer te inspireren tot een verhaal voor de toekomst.”

Ik schreef voor Fleur van @fleurien een blog over hoe je brein naar Instagram kijkt! Want geloof het of niet, we zijn allemaal hyper beïnvloedbaar. Deel I van dit blog vind je hier terugvinden en in dit tweede deel ga ik dieper in op wat die grijze massa allemaal uitspookt. Ik wil het vandaag hebben over het (on)bewust kiezen!

Wij zijn ons brein

Iedereen heeft een unieke kijk op de wereld, maar met dank aan evolutie wel via een aantal shortcut systemen. In je schedel zit je brein, een grijze/roze massa van rond de 1300 gram die alles wat jij denkt, voelt en doet aanstuurt. Je kunt het zien als de controlekamer van je lichaam. Dit gebeurt zowel op een bewust niveau, zoals bijvoorbeeld wanneer je iets pakt, maar ook op onbewust niveau. Het brein zorgt er namelijk ook voor dat je ademhaalt, dat je op tijd eet en drinkt, maar ook dat er tegen virussen gevochten wordt.

Hoe kijkt je brein naar Instagram

Ieder dus op zijn/haar unieke wijze. Toch zijn er een hele hoop zaken die al onze hersenen collectief leuk vinden, maar ook zaken die vrijwel niemand leuk vindt om te zien. Je kunt door het menselijk brein te leren begrijpen, ervoor zorgen dat mensen hun hersenpan “aan gaat” bij het zien van jouw plaatjes. Ik vind het fascinerend hoe mensen keuzes maken en hoe ontiegelijk beïnvloedbaar we daarin met z’n allen zijn. En dat klinkt al snel alsof ik de boel probeer te manipuleren, dat is absoluut niet wat ik doe. Ik ga je proberen te overtuigen van een aantal “simpele” dingen die jij praktisch kunt toepassen om ervoor te zorgen dat (de juiste) mensen een goed gevoel van jouw plaatjes krijgen!

Controleren kun je leren

Mensen hebben graag het gevoel dat ze de controle hebben. Dat ze weten wat ze doen en wat er gebeurt en vooral dat ze de regie in handen hebben. Het is daarom best wel een bizar idee dat je continue (on)bewust geprikkeld wordt om bepaalde keuzes te maken. Victor Mids, de man achter M*ndfuck is een kei in de keuzes en gedachten van mensen controleren. Achteraf hoor je deelnemers altijd roepen “ik dacht altijd dat ik hier niet in zou trappen” maar toch trappen ze er allemaal stuk voor stuk in. Hoe kan dat?

de neuropsychologie van ons brein en de invloed van kleur op emoties in de hersenen

Automatische shortcuts

Het antwoord op die vraag is kortgezegd: je brein werkt met shortcuts. Als je hoofd elke prikkel keer op keer opnieuw zou moeten verwerken, dan waren we trager dan de meest slome computer. Het is maar goed dat zoveel op de automatische piloot voor ons geregeld wordt. Stel je voor dat zaken als je spijsvertering, slapen of zelfs ademhalen niet automatisch zouden gaan… Wat zou je dan überhaupt nog extra kunnen doen? Wat krijg je dan nog voor elkaar? Niet zoveel.

Wat bepaal ik zelf?

Er gebeurt dus van alles tussen de binnenkomende prikkel en het moment waarop jij er betekenis aan geeft. Daar kun jij heel boos om worden, maar ik zou er maar van genieten. Het is fijn dat je hersenen van alles automatisch voor je goed of afkeuren, zodat je tijd over houdt voor de spannendere zaken in het leven! Voor Instagram kun je het ook juist gebruiken, zeker als je mensen het gevoel wilt geven dat jij weet waar je het over hebt, betrouwbaar bent en een veilige keuze biedt.

Hoe zorg ik dat jouw brein naar mijn gekleurde Instagram kijkt?

Er zijn tig manieren waarop je ervoor kunt zorgen dat je brein in de “ik vind dit leuk” stand gaan, maar vandaag leg ik de focus even op kleur! Er is niet voor niet een vakgebied genaamd Psychology of Color. Kleur is super belangrijk voor het voelen van emoties en laat dat precies zijn waarop veel beslissingen gebaseerd zijn! Want let’s be real als jij verdrietig bent, maak je andere keuzes dan wanneer je super blij en enthousiast bent.

Kleur bekennen!

Het gebruiken van bepaalde kleuren heeft dus invloed op de stemming die in je kijkers getriggerd wordt. Mijn huisstijl bevat 3 tinten blauw, 2 tinten bruin en als complementaire kleur een warm zomers geel. Die kleuren heb ik gekozen op basis van een aantal zaken:

  1. Ik vind ze mooi.
  2. Het zijn de kleuren van het strand en de zee en dat vormde ooit de start voor de ontwikkeling van mijn huisstijl!
  3. De kleurpsychologie achter deze kleuren past bij wat ik wil uitstralen.

En die kleurpsychologie kun jij ook gebruiken! Als je een beetje intuïtief bent, dan kies je waarschijnlijk net als ik de kleuren die ook passen bij hoe jij jezelf zou omschrijven. Want dat is het grappige: die kleuren en de gekoppelde emoties zitten zo in ons systeem dat ook jij geel met vrolijk associeert en bij groen aan de natuur denkt. Voor het overzicht zie onderstaande foto!

Door je feed met bepaalde tinten te vullen, trigger je dus (on)bewust een aantal emoties bij de mensen die kijken. Op die manier kun je dus door kleurgebruik mensen helpen om te bedenken dat jij een authentiek, betrouwbaar persoon bent! Interessant of interessant?! Ben jij ondernemer en heb je kleuren gekozen die nu precies blijken te passen bij wie je bent? Of denk je nu jeetje hier had ik niet aan gedacht? Je mag mij altijd (via @lensproducties op Instagram) een berichtje sturen 🙂

Ik denk altijd graag met je mee! Ook als het over kleuren gaat. Wil je nog meer van mijn blog-posts lezen? Kijk dan even hier!