Starten met ondernemen… Het is vaak een goed doordachte mijlpaal en de start van een heel spannend avontuur. Als je een beetje op mij lijkt, heb je op deze blogpost geklikt omdat je het graag goed wilt doen en omdat je onzeker bent over waar je als startende ondernemer tijd of geld of energie in moet investeren. Ik snap dat als geen ander! Vandaag, donderdag 1 september 2022, is het drie jaar geleden dat ik (aardig nerveus) naar de Kamer van Koophandel ging om van LENS Producties mijn eigen bedrijf te maken. Door vallen en opstaan leer ik elke dag meer over mezelf, over het ondernemerschap en over de tools die je leven als ondernemer makkelijker kunnen maken. Om te vieren dat ik de drie jaar drempel heb gehaald, heb ik mijn beste tijdsbesparende tips voor startende zzp-ers gebundeld in de blog! Waar begin je? Wat heb je nodig als ondernemer? En vooral ook wat kun je beter laten?
mindset tips voor de startende ondernemer
Het kan behoorlijk overweldigend zijn als je net bent begonnen met je eerste eigen bedrijf… Een naam bedenken is hartstikke leuk en ook met logo’s en visitekaartjes knutselen kunnen de meesten wel overweg. Maar ondernemen is veel meer dan dat. Je bent van de ene op de andere dag: verkoper, administratief medewerker (en dat moet je ook nog goed en zorgvuldig doen ook), je bent de communicatiespecialist, je bent de klantenservice maar werkt ook volledig op team marketing, je bent de schoonmaker en cateraar van het bedrijf, er wordt verwacht dat je iets met een website kunt, dat je al je uren kunt verantwoorden en dat je begrijpt hoe het werkt met facturen, btw-percentages en belastingaangifte, et cetera et cetera. Oja en dan ben je nog fotograaf of grafisch ontwerper of eigenaar van een (online) winkel, want daar was je ooit ondernemer voor geworden.
Je krijgt dat ondernemerschap er een beetje bij en ik wil je helpen met de basis. Wat heb je nou nodig die eerste maanden met je eigen bedrijf? En minstens net zo belangrijk wat niet? Want daar wil ik mee beginnen: je hoeft niet direct alles te doen. Begin met het opstellen van (haalbare) doelen, maak op basis van die doelen een concreet plan en ga dat volgen. Het is ontzettend moeilijk om op dag 1 te starten met ALLES, omdat je nog zoveel moet leren… Begin met natuurlijk je werk uitvoeren, leer de basis van administratie, begin met 1 sociaal medium kanaal en ga vooral aan de slag met je mindset.
Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor alles zul je moeten uitvinden waar je sterke en minder sterke kanten liggen, zul je moeten leren omgaan met succesverhalen en teleurstellingen en ben je toch het overgrote deel van de tijd op jezelf aangewezen. Je hebt cursussen die je daar bij kunnen ondersteunen en je kunt met mij een breinproof kickstart sessie plannen om er direct mee aan de slag te gaan. In 1.5 gaan we samen 1 op 1 aan de slag met uitzoeken waar jouw sterke kanten en knelpunten liggen en maken we een start aan een praktisch plan om je doelen te behalen. Mocht je meer willen weten kun je me altijd even berichten via hej.lensproducties@gmail.com of door me te berichten via Instagram 🙂
Liever een boek lezen? Daar heb ik ook een fijne tip voor: het boek You are a badass van Jen Sincero! Dit is mijn persoonlijke favoriet als het komt op mindset. Ze schrijft praktisch en met humor over hoe je meer van jezelf kunt gaan houden omdat je jezelf beter leert kennen . Het is een down to earth, niet zweverig boek waar ik zelf extreem veel aan heb gehad. Hij is er overigens in het Engels, maar ook in het Nederlands mocht je dat fijner vinden om te lezen.
programma’s om in te investeren als startende ondernemer
Je moet als ondernemer (is mijn bescheiden mening) investeren in jezelf, want jij bent je bedrijf. Als jij stil staat dan staat je bedrijf automatisch ook stil en soms is dat prima en goed, maar het merendeel van de tijd wil je dat zaken efficiënter gaan en je meer opleveren. Één van de meest onderschatte investeringen die ik startende ondernemers zelden zie maken is tijd investeren in het maken van een goed plan. Door de waan van de dag, een eindeloze to-do-lijst en een gebrekkig plan komen veel ondernemers niet zo snel een stap verder en dat is zonde. Zonder doelen kun je geen plan maken, zonder plan heb je geen richting en zonder richting klooi je eigenlijk maar wat aan. Tijd maken om te plannen en te reflecteren is dus extreem belangrijk. Hoe kom je aan meer tijd? Door te investeren in programma’s/mensen die werk van je over kunnen nemen. Hieronder een paar van mijn favoriete programma’s waar ik eerder in had willen investeren:
Toggl, mijn onmisbare urenregistratie tool. Via de website https://track.toggl.com/ maak je gratis een account aan en kun je beginnen met het bijhouden van elke seconde die je in je bedrijf steekt. Het is extreem simpel: maak categorieën aan, voeg klanten als tags toe aan je systeem en druk op de start knop. Er gaat dan een timer lopen, die je kunt pauzeren en als je klaar bent uitzet. Kind kan de was doen en zo heb je voor jezelf, voor al je klanten en voor de belastingdienst een compleet overzicht van het aantal uren dat je hebt gewerkt. Wat ik zelf heel prettig aan Toggl vind, is dat je per categorie kunt kijken naar je uren. Ik ben altijd bezig met slimmer in plaats van harder werken en Toggl is voor mij ook een prettige tool om te evalueren wat hoeveel tijd kost. Weten hoeveel tijd iets kost, helpt je met het maken van een haalbare planning, maar kan ook de doorslag geven om met een bepaalde categorie werk te stoppen of dat uit te besteden. Handig dus!
Notion, dit is mijn back-up brein. Ik gebruik Notion echt voor van alles: weekplanningen, niet vergeten lijstjes, content ideetjes, boodschappenlijsten zitten er in, (zakelijke) reflecties, aantekeningen en nog veel meer. Je kunt in Notion allerlei soorten notities maken en het is even wennen hoe en wat precies, maar er bestaan allerlei templates, en als je doorhebt hoe het werkt kun je het programma inzetten als een reserve hoofd. Door gedachtes en ideeën daar te parkeren, kun je mentale tabbladen sluiten en creëer je ruimte in je eigen brein om je te concentreren op de taak die je aan het uitvoeren bent. Maak een breindump pagina voor alle losse flodders, als je alleen dat met Notion doet ben ik al tevreden.
Moneybird, weinig ondernemers die ik ken hebben lol in het doen van de administratie… Toch kun je het leuker én makkelijker maken door te investeren in een boekhouder of boekhoudprogramma. Ik doe mijn administratie met behulp van Moneybird, een programma dat je gratis kunt gebruiken zolang je maar een paar facturen per maand hoeft te verwerken en dat ook relatief goedkoop te gebruiken is als je iets meer klanten hebt. Je kunt er je huisstijl in toevoegen en een hoop financiële zaken automatiseren, en ik vind vooral de overzichten die het programma voor je genereert om aangiftes mee te doen vet handig. Kwestie van je administratie bijhouden en dan kun je heel rap btw-aangiftes afhandelen elk kwartaal. Via deze link kun je gratisss een extra lange proefperiode krijgen (en als je dan betalende klant wordt krijg ik iets extra’s). Het is echt een fijn, overzichtelijk programma wat mij megaveel stress bespaart.
investeringen om te laten als startende ondernemer
Investeren doe je dus het liefst in je mindset en programma’s om je leven makkelijker te maken. De programma’s die ik gebruik hebben mij de afgelopen drie jaar enorm geholpen om tijd te besparen! Maar ook ik heb tijd geïnvesteerd in kleine projecten en wilde plannen die er of nooit zijn gekomen of die niks opleverden en daarom moet je kritisch zijn waar je hoeveel tijd in investeert.
Mijn grootste “fouten” tot nu toe zitten in het bouwen van de meest grandioze website die je ooit hebt gezien en dagelijks gaan posten op sociale media. Ja een website is handig, maar heel eerlijk? Tot nu toe wist ik er niet genoeg vanaf om hem echt voor mij te laten werken. Ik heb uren geploeterd om foto’s erop te krijgen en uiteindelijk komen de meeste van mijn klanten via via. Ook begon ik super fanatiek elke dag te posten op Instagram, dat kostte me echt heel erg veel tijd en energie en bleek uiteindelijk wel wat klanten op te leveren maar niet genoeg in verhouding met de tijd die ik er in stak. Beiden moesten perfect, dat lukte niet en waren misschien een tikkeltje zonde van mijn tijd.
Niet perfect is ook goed. Of je nou ook tegen het bouwen van een website aanloopt of dat je extreem veel tijd in je nieuwsbrief steekt of dat je misschien überhaupt zoveel werkt dat je niet verder komt dan werk uitvoeren en facturen versturen, je tijd is je meest kostbare investering als ondernemer. Wees er dus zuinig op! Je kunt elk uur dat je werkt maar één keer ergens aan spenderen en ik wil je in deze blogpost meegeven dat het extreem nuttig is om regelmatig te reflecteren op waar je tijd in steekt, of dat je wat oplevert en of het je dagelijkse leven leuker maakt.
Meer lezen over ondernemen? Check de rest van mijn blog-posts!